Έχετε επιχείρηση και δεν ξέρετε αν πρέπει να δημιουργήσετε Σελίδα ή Ομάδα στο facebook; Σε αυτό το άρθρο θα ρίξουμε φως στις διαφορές μεταξύ σελίδων και ομάδων, στα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα που έχουν αυτές στην πράξη τόσο για τους χρήστες όσο και για την επιχείρηση. Πώς ορίζει το ίδιο το Facebook τις Σελίδες και πώς τις Ομάδες;
Οι Σελίδες επιτρέπουν στα προφίλ, τις άλλες Σελίδες και τις Ομάδες τη δημοσίευση πληροφοριών ενώ οι Ομάδες απευθύνονται μόνο σε άτομα που έχουν δημιουργήσει προφίλ και τα βοηθούν να συνδέονται μεταξύ τους, να μοιράζονται περιεχόμενο με κοινή θεματολογία, ακόμα και να συνεργάζονται πάνω σε ένα ορισμένο θέμα.
Επομένως στις Σελίδες ένας (η επιχείρηση) δημοσιεύει για να δουν πολλοί. Η επιχείρηση «τρέχει» τη Σελίδα – κάνει τις αναρτήσεις – και όσοι έχουν κάνει like ανταποκρίνονται. Επομένως πρόκειται για μία μονόπλευρη επικοινωνία σε ό,τι αφορά τον πομπό του μηνύματος. Ακόμα και όταν μία ανάρτηση πυροδοτεί συζήτηση μεταξύ των likers η συζήτηση αυτή θα είναι πάντα γύρω από την ανάρτηση που έκανε η ίδια η επιχείρηση. Στην περίπτωση βέβαια που η επιχείρηση έχει ρυθμίσει τη Σελίδα της να δέχεται δημοσιεύσεις και από τρίτους τότε μπορεί και ένας χρήστης να κάνει μία ανάρτηση στο χρονολόγιο της Σελίδας της επιχείρησης. Σε αυτήν την περίπτωση όμως, αυτή την ανάρτηση θα τη δει μόνο η επιχείρηση και όσοι επισκεφθούν τη Σελίδα. Δε θα εμφανιστεί στις ενημερώσεις των likers εκτός και αν η επιχείρηση επιλέξει να διαμοιραστεί (να κάνει share) την ανάρτηση. Τις αναρτήσεις που κάνει η ίδια η επιχείρηση τις βλέπει στις ενημερώσεις του ένα μόνο ποσοστό που ορίζει με αλγόριθμό το Facebook. Στην περίπτωση ωστόσο που οι likers που είδαν την ανάρτηση αφήσουν κάποιο σχόλιο τότε την ανάρτηση θα τη δουν ακόμα και φίλοι τους που δεν είναι likers της Σελίδας.
Αντίθετα στην περίπτωση των Ομάδων η επικοινωνία είναι αμφίπλευρη σε ό,τι αφορά τον πομπό του μηνύματος, καθώς όλα τα μέλη μπορούν να αναρτήσουν στην Ομάδα (εφόσον οι ρυθμίσεις απορρήτου της Ομάδας το επιτρέπουν). Σε ό,τι αφορά τον δέκτη των μηνυμάτων η ανάρτηση θα εμφανιστεί στο 100% των μελών της ομάδας (και όχι με ποσοστό βάσει αλγορίθμου) ενώ την ανάρτηση θα δουν και κάποιοι φίλοι των μελών εφόσον τα μέλη τη σχολιάσουν και η Ομάδα είναι ανοιχτή. Πάντως η Ομάδα έχει κύριο σκοπό τη συνεργασία πάνω σε ένα συγκεκριμένο, κοινό για τα μέλη της, θέμα και για αυτό όλα τα μέλη της είναι ίσα σε ό,τι αφορά τη δημιουργία περιεχομένου και την πρωτοβουλία για έναρξη συζητήσεων.
Θα διαπιστώσατε ήδη μόνοι σας τις βασικές διαφορές μεταξύ των Σελίδων και των Ομάδων όμως παρακάτω κάνουμε αναφορά στα πιο σημαντικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των μεν και των δε.
Με μία Σελίδα στο Facebook η επιχείρηση έχει πρόσβαση σε μία ολόκληρη σειρά από βελτιωμένα χαρακτηριστικά και εφαρμογές, ενώ το αντίστοιχο δεν ισχύει για τις Ομάδες. Συγκεκριμένα:
Μόνο οι Σελίδες δίνουν τη δυνατότητα να προωθήσει η επιχείρηση το περιεχόμενό της σε ένα ευρύτερο κοινό, προωθώντας τις αναρτήσεις της και κάνοντας διαφημίσεις. Αν η επιχείρηση επιδιώκει να προσελκύσει περισσότερους likers ή να προωθήσει συγκεκριμένο περιεχόμενο ή να κάνει προσφορές μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα τότε χρειάζεται οπωσδήποτε Σελίδα.
Τα στατιστικά που παρέχονται εντελώς δωρεάν από το ίδιο το Facebook στη σελίδα δίνουν στην επιχείρηση μία σειρά πολύ χρήσιμες πληροφορίες όπως ποιοι είναι οι likers (που ζουν, τι ηλικία έχουν, τι φύλο και πότε είναι συνδεδεμένοι στο Facebook) και ποιες αναρτήσεις είναι περισσότερο αποτελεσματικές. Επίσης η επιχείρηση μπορεί να συγκρίνει την απόδοσή της με μιας άλλης ανταγωνίστριας χωρίς η ανταγωνίστρια να το γνωρίζει. Επομένως αυτό είναι ένα τεράστιο πλεονέκτημα των Σελίδων.
Ο διαχειριστής της Σελίδας που αναρτεί ως σελίδα σε κάποια άλλη σελίδα δημιουργεί ένα ωραίο link επιστροφής στη σελίδα. Όταν likers της σελίδας σχολιάσουν μια ανάρτηση τότε αυτή θα φανεί και στις ενημερώσεις κάποιων φίλων των εν λόγω likers.
Όταν ο διαχειριστής της σελίδας κάνει like σε μια άλλη σελίδα, τότε το περιεχόμενο αυτής της άλλης σελίδας θα εμφανίζεται στις ενημερώσεις της δικής του σελίδας. Αυτό διευκολύνει στη συγκέντρωση περιεχομένου από σελίδες συμπληρωματικές με τη δική του, όπως σελίδες συνεργατών και προμηθευτών, π.χ. φωτογραφήσεις γάμων ή ανθοπωλεία αν ο διαχειριστής προωθεί χώρο γαμήλιων δεξιώσεων. Αυτή η δυνατότητα όχι μόνο βοηθά την επιχείρηση να είναι σε επαφή με τις άλλες επιχειρήσεις αλλά και προσφέρει μία καλή πηγή πληροφόρησης χρήσιμης και για τους likers της ίδιας της σελίδας.
Για τις περισσότερες επιχειρήσεις, με ελάχιστες εξαιρέσεις, είναι δύσκολο να δημιουργήσουν στη σελίδα ένα πνεύμα πραγματικής κοινότητας όπου οι likers ενεργά συμμετέχουν, αμφισβητούν και εκτιμούν τη γνώμη των υπολοίπων likers. Αυτό παραμένει η μεγάλη πρόκληση για την πλειοψηφία των επιχειρήσεων που έχουν σελίδα.
Το Facebook είναι πραγματικά φειδωλό όταν μοιράζει το περιεχόμενο μιας σελίδας στις ενημερώσεις των likers της, σε αντίθεση με τις Ομάδες όπου όλα τα μέλη βλέπουν όλες τις αναρτήσεις. Αυτό εξηγεί γιατί η δέσμευση (engagement) που προαναφέραμε είναι τόσο μεγάλη πρόκληση. Όσο μεγαλύτερη η δέσμευση των likers τόσο μεγαλύτερο το ποσοστό αυτών που βλέπουν το περιεχόμενο της σελίδας.
Το σημαντικότερο πλεονέκτημα είναι ότι οι αναρτήσεις είναι ορατές όλες σε όλα τα μέλη και στους φίλους αυτών στην περίπτωση που τα μέλη σχολιάσουν μία ανάρτηση καθώς αυτή θα δημοσιευθεί και στις ενημερώσεις τους.
Μία ακόμη λειτουργία των Ομάδων αποκλειστικά είναι ότι μπορεί ο διαχειριστής της ομάδας να επιλέξει η Ομάδα να είναι κλειστή αντί για ανοιχτή. Αυτό συνεπάγεται ότι θα πρέπει να εγκρίνει κάθε νέο αίτημα για να γίνει κάποιος μέλος και οι συζητήσεις δεν είναι ορατές σε μη μέλη. Βέβαια, αυτό μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά αν το ζητούμενο είναι η ορατότητα και η δημοσιότητα. Είναι όμως θετικό όταν το θέμα της Ομάδας είναι ευαίσθητο και για αυτό τα μέλη δε θέλουν να φαίνεται τι συζητάνε δημόσια.
Βέβαια, οι Ομάδες ωφελεί να είναι κλειστές όχι μόνο για να μη δημοσιοποιούνται απόρρητα θέματα αλλά και γιατί απλά μπορεί οι φίλοι των μελών να μη μοιράζονται το ενδιαφέρον και το πάθος αυτών για το συγκεκριμένο θέμα. Αν π.χ. το θέμα είναι οι ράτσες εξωτικών ψαριών και μέλη της εν λόγω ανοιχτής Ομάδας σχολιάζουν κάποιες από τις αναρτήσεις τότε αυτές θα εμφανίζονται και στις ενημερώσεις των φίλων τους που δεν είναι μέλη και ουδεμία επιθυμία έχουν να ενημερώνονται συνεχώς γύρω από το συγκεκριμένο θέμα. Οι κλειστές Ομάδες επομένως προφυλάσσουν τα μη μέλη από το να λαμβάνουν περιεχόμενο που δεν τους ενδιαφέρει και αφορά.
Το κύριο μειονέκτημα των ομάδων είναι η έλλειψη λειτουργιών που διευκολύνουν την προώθηση και διαφήμιση καθώς και η έλλειψη στατιστικών και ως εκ τούτου το βασικό μειονέκτημα είναι ότι δεν αποτελούν ένα μέσο ενίσχυσης των εσόδων της επιχείρησης. Επίσης, δε διαφαίνεται ότι στο μέλλον το Facebook θα δημιουργήσει αντίστοιχες χρήσιμες λειτουργίες εντός των Ομάδων ή θα προσπαθήσει να τις αναβαθμίσει. Θα έλεγε κανείς ότι θα μπορούσε ακόμα και να τις καταργήσει αν οι Ομάδες δε συνέβαλαν στην αύξηση της συχνότητας που οι χρήστες εισέρχονται στο Facebook και του χρόνου που δαπανούν στην ιστοσελίδα του. Έτσι μπορεί οι Ομάδες να έχουν μέλλον αλλά οι χρησιμότητα και λειτουργία τους μάλλον θα παραμείνει στατική.
Δεν υπάρχει σωστή και λάθος απάντηση στο ερώτημα αυτό. Σίγουρα η απάντηση εξαρτάται από το είδος της επιχείρησης αλλά και τους στόχους της. Σε γενικές γραμμές, αν η στρατηγική της επιχείρησης είναι αυστηρά εμπορική – άμεση πώληση, προσφορές, γρήγορη διείσδυση σε συγκεκριμένο κοινό-στόχο – τότε η Σελίδα είναι η σωστή απάντηση.
Από την άλλη πλευρά, αν το προϊόν ή η υπηρεσία μπορεί να επωφεληθεί από μία λιγότερο επιθετική προσέγγιση ή αν αφορά σε ευαίσθητο θέμα ή σε θέμα που απασχολεί μικρή μερίδα ανθρώπων μόνο, ίσως τότε η Ομάδα να ήταν περισσότερο αποτελεσματική. Αν για παράδειγμα η επιχείρηση πουλά εξοπλισμό για την ευκινησία, την ευελιξία, την ευστροφία και την εκπαίδευση των σκύλων και το ποσοστό των ανθρώπων που ασχολούνται με το σκυλί τους σε τέτοιο βαθμό είναι πολύ μικρό αλλά ταυτόχρονα φανατικό και εξαιρετικά αφοσιωμένο, τότε σε μια τέτοια περίπτωση ίσως θα ωφελούσε η επιχείρηση να δημιουργήσει μια Ομάδα που θα φιλοξενούσε την ελίτ που πραγματικά ενδιαφέρεται για αυτόν τον εξοπλισμό (στην οποία θα επικεντρώσει και τις πωλήσεις της).
Τέλος, οφείλουμε να πούμε πως η ανάγκη για δημιουργία Σελίδας δεν αποκλείει την ανάγκη για δημιουργία Ομάδας. Μπορεί για παράδειγμα μία εταιρεία που πουλά καναπέδες και έπιπλα σπιτιού να έχει Σελίδα γιατί απευθύνεται σε τεράστιο μέρος του πληθυσμού αλλά μπορεί να δημιουργήσει και μία Ομάδα, ώστε οι νοικοκυρές να μοιράζονται γνώση και συμβουλές γύρω από τον καθαρισμό, τα υφάσματα, τη συντήρηση κ.α. Ένα άλλο παράδειγμα είναι μία επιχείρηση που πουλά νυφικά και κοστούμια και διατηρεί Σελίδα αλλά επιθυμεί και μία Ομάδα που θα συζητά για αξεσουάρ, θα δίνει συμβουλές styling, θα προτείνει λύσεις μακιγιάζ, ανθοστολισμού κ.α. Τέλος, μία επιχείρηση που ασχολείται με ένα ευαίσθητο θέμα όπως αυτό των ψυχικών νοσημάτων μπορεί να διατηρεί και Ομάδα παράλληλα με τη Σελίδα, ώστε οι άμεσα ενδιαφερόμενοι να μπορούν να παραδεχτούν ανοιχτά το πρόβλημά τους και να συζητήσουν γύρω από αυτό αλλά και να θέσουν ερωτήσεις προς την επιχείρηση που διαφορετικά δε θα μπορούσαν να κάνουν γιατί αυτό αυτόματα θα μαρτυρούσε ότι είναι οι ίδιοι πάσχοντες.